Ramai orang tertanya-tanya bagaimana
sekeping stiker boleh menjimatkan penggunaan minyak petrol pada kenderaan. Di
sini saya ingin kongsikan serba sedikit mengenai JTX Airtracker ini.
Anda pasti tahu bagaimana enjin kenderaan
berfungsi. Saya nak terangkan lebih lanjut pun tak berapa hebat sangat. Tp anda
boleh lihat gambar dibawah. Kalau salah, harap di betulkan. Ini cuma dari
kefahaman saya.
Piston Pertama
Udara + bahan api (petrol atau diesel)
masuk ke ruang kebuk pembakaran (combustion chamber) melalui 'intake valve'
yang telah di buka. Pada ketika ini, piston akan berada di bawah.
Piston Kedua
Kedua-dua 'valve' ditutup dan piston
bergerak ke atas untuk compressed campuran udara + bahan api
Piston Ketiga
Kedua-dua valve masih lagi dalam keadaan
tertutup dan palam pencucuh mengeluarkan percikan api selepas campuran udara+
bahan api di compressed dan menyebakan piston turun ke bawah.
Piston Keempat
Gas-gas seperti CO (karbon
monoksida) + CO2 (karbon dioksida) + H2O (air) akan terhasil dan
keluar melalui 'exhaust valve' yang terbuka. Manakala 'intake valve' pula
berada dalam keadaan tertutup.
Pembakaran terjadi kerana adanya elemen BAHAN
API dan UDARA (oksigen). Tanpa 2 unsur
ini, pembakaran tidak akan berlaku. Akan tetapi, pembakaran yang berlaku di dalam
enjin tidak mencapai tahap optimum disebabkan oleh luas permukaan
molekul-molekul udara. Akibatnya penggunaan bahan api yang berlebihan digunakan
untuk membakar molekul-molekul udara yang besar tersebut dan akhirnya
menambahkan penghasilan karbon monoksida dan karbon dioksida melalui ekzos. Berbalik
kepada persoalan kita tadi, Apakah kaitan nya dengan JTX Airtracker?
Cuba anda bayangkan diantara sehelai kertas
dgn kertas yang telah dikoyakkan menjadi cebisan kecil itu dibakar. Yang mana satukah akan cepat terbakar? Sudah
semestinya kertas yang telah dikoyakkan tadi kerana luas permukaan nya lebih
kecil berbanding sehelai kertas yang mempunyai luas permukaan yang lebih besar.
Luas permukaan mempengaruhi tenaga (bahan
api) yg diperlukan utk pembakaran lengkap. Begitu juga hal nya dengan enjin
kenderaan berfungsi. Lebih besar molekul-molekul udara, lebih banyak bahan api
yg diperlukan utk pembakaran.
Disini lah kita akan faham fungsi JTX
Airtracker. Seperti yang anda sedia maklum, JTX Airtracker berfungsi untuk
menukarkan molekul-molekul udara menjadi struktur molekul-molekul yang lebih
halus sebelum masuk ke kebuk pembakaran enjin. Ia diletakkan di bahagian ‘air
filter box’ untuk menukarkan molekul-molekul udara kepada struktur lebih kecil
sebelum melalui proses pembakaran.
Bila pembakaran minyak berlaku dengan
sempurna dan optimum, maka enjin dapat
berfungsi dengan cemerlang. Pinston juga bergerak lebih lancar kerana
penggunaan minyak JTX (kurang geseran) dan ini boleh menjimatkan pembakaran minyak
kereta untuk prestasi yang sama. Komponen dalam enjin juga boleh tahan lebih
lama. JTX Airtracker bukan sahaja boleh
menjimatkan petrol, tapi teknologi ini juga menyumbang kepada persekitaran yang
lebih hijau kerana apabila berlaku pembakaran sempurna, ia dapat mengurangkan
pelepasan karbon dioksida sebanyak 21% dan karbon monoksida 60%. Lebih
memeranjatkan lagi, ekzos pon tidak panas (suam dan boleh dipegang) serta
selepas 15-20 min pemasangannya, air dilihat mengalir keluar di ekzos.
MgistisOtemo1991 Stuart Coo https://wakelet.com/wake/0CGWZU3zitw4REQBhsbs4
ReplyDeletesaihydfeme
refmamult_mo Brandy Sipes Download
ReplyDeleteClick
olsunveco